Dela det här:

" />

Historien

MMCK – en historia över 40 år!

Malmfältens Motorcykelklubb startades i Gällivare 1967 och är än idag en aktiv klubb som bl.a. gjort sig känd genom den årligen återkommande Midnattssolsträffen. En träff som genom åren lockat tusentals motorcyklister till Gällivare / Malmberget.

Det hela tog sin början hösten 1967 då ett gäng MC-intresserade grabbar i 20-års åldern beslutade sig för att starta en motorcykelklubb.
På den tiden var det Indian, Norton, HD, BSA, AJS, Sarolea, NSU, Triumph, Ariel och Royal Enfield som gällde.

Bland de tidiga medlemmarna kan man bl.a. nämna Curt Bergfors, som körde en Royal Enfield, numera välkänd ägare till MAX-koncernen.
Namnet på klubben bestämdes till Malmfältens motorcykelklubb och klubben hade redan från början som målsättning att visa upp en positiv sida av motorcykelåkare. Inför högertrafikens införande hösten 1967, åkte alla klubbmedlemmar med H-emblem på ryggen, för att hjälpa till och informera om omläggningen.

I brist på klubblokal hölls klubbmöte varje måndag kväll hos Hennix bilskola i Gällivare.
Det starka intresset för engelska motorcyklar som fanns bland grabbarna resulterade bl.a. i en gemensam resa till England sommaren -68. Målet med resan, för tre av dem, var att köpa nya hojar, det blev Norton Atlas 750 cc och två BSA lightning 650cc.

1968 besökte en klubbmedlem Katrineholmsträffen. Han vann längsta körda färdsträcka med sin BSA 500cc av 1953 års modell. Nu började det talas om en egen träff i Gällivare och det hela tog ordentlig fart när en annan medlem kom hem efter att besökt Trollrallyt i Norge.

Men det gick ju inte att ha en klubb eller ordna MC träff utan klubbkåk, så jakten på ett eget klubbhus började och till slut lyckades man få hyra en stuga av det lokala slakteriet, Karlgrens slakteri.
Det var ett gammalt hemman 9 km från Gällivare, där man tidigare hanterat slaktavfall. Till huset hörde även en lada och detta fungerade perfekt för behovet som grabbarna hade. De döpte området till ”Ranchen”. Här arrangerades den 1:a Midnattssolsträffen 1969 med c:a 50 deltagare.
Ett träffinslag 1969 var en rundtur i Gällivare/Malmberget för att beskåda ortens sevärdheter. Den medlem som tog täten körde om en lastbil och försvann.
Innan turen var slut körde vilsna motorcyklister kors och tvärs genom hela samhället i jakten på den som visste vägen tillbaka till träffområdet.
Trots alla missar som gjordes, så tyckte besökarna att det var en synnerligen lyckad träff med deltagare ända från Danmark.
Av olika anledningar kunde klubben tyvärr, inte vara kvar på ”Ranchen” och jakten på en ny lokal tog fart. Påsken 1970 hittades ett tomtområde 5 km söder om Gällivare. Där fanns ett kalhygge, ett litet hus och ett stall. Marken tillhörde då SCA och efter förhandlingar fick man arrendera tomten med befintliga byggnader. Nu följde ett intensivt fixande för att anpassa lokalerna efter medlemmarnas behov. Man byggde om i huset med bl.a. en rejäl bar och satte även in en vedspis. Det byggdes en ordentligt utrustad verkstad i stallet, för alla tänkbara rep-jobb.
När det så var dags för Midnattssolsträffen 1970, stod området klart att tas i bruk på allvar. Till denna träff kom det c:a 90 deltagare, nästan en fördubbling mot föregående år. Vid den här tiden så körde den nattliga MC-kortegen till linbanestationen, därefter fortsatte de med korgliften upp till Dundrets topp, för att beskåda Midnattsolen.
Midnattssolsträffen var i början av 70-talet en av tio träffar som det talades om i Sverige. Andra välbesökta träffar var Höglandsträffen, Knalleträffen, Kopparträffen, Vikingaträffen, Hälsingeträffen m.fl. I Norge hade man på den tiden en träff som kalladesTrollrallyt som ansågs vara en av de större träffarna. Midnattsolsträffen blev även väl känd ute bland Europas motorcyklister.

Portalen byggd 1929 hämtades från gamla folkets-park området och uppsattes inför träffen 1971.
Träffen invigdes kl. 2400 på natten med MC kortege, bestående av en sidvagnsmaskin omgiven av 4 solocyklar som eskort. Sidvagnen medförde en sameflicka som invigde träffen på ett antal olika språk samt därefter tände lägerbålet som en symbol att midnattsolsträffen var igång. Detta var början på en tradition som lever vidare än idag.

1969 började MMCK ge ut en egen klubbtidning, som kom ut med c:a 4 nummer per år. Tidningen hängde med ända in på 80 talet och var mycket uppskattad av medlemmarna. Sommaren 1970 beslöt klubben att det skulle anläggas en motocrossbana ute på området. Arbetet startade genast av en medlem som var traktorägare. Den lösa sanden gjorde det nästan omöjligt att ta sig runt på banan med mc. Men det kördes ändå så gott det nu gick.
Arbetet med klubbhuset fortsatte, klubben och träffen växte i stadig takt. Inför träffen 1972 beslutade man sig för att bygga ut klubbhuset, till det dubbla. Helgen före träffen började man och en vecka senare, precis i tid, stod nybygget klart.
Nu hade man fått till huset som man ville och klubbkåken blev något av en fristad för många av grabbarna. Ett ställe där man kunde träffa kompisar och lösa problem samt även övernatta om man ville.
På den här tiden var inte tjejer välkomna som medlemmar, men de fick gärna komma ut och fixa kaffe och på annat sätt bistå grabbarna.
Vintern –72 -73 hade man en ”husgäst” i klubbkåken. Det var en desertör från den amerikanska armén som sökt sig en fristad i Sverige. Han trivdes ypperligt i klubbhuset och lärde sig bra svenska på drygt tre månader. En del av grabbarna från den tiden har fortfarande kontakt med honom.

Men säg den lycka som varar för evigt..
Mars 1973 blev det överslag i en varmvindskamin och klubbhuset brann ned till grunden. Tack vare rejäla försäkringar kunde man med hjälp av lokala förmågor bygga upp ett nytt klubbhus, lagom till träffen -73.

Midnattsolsträffen ökade i popularitet för varje år.
Vid mitten av 70-talet började även motorcyklister från vårt grannland Norge söka sig till träffar i Sverige. Det finns många spännande historier från denna tid, bl.a. om klubben Harry´s från Tromsö. Vid det här laget hade träffen vuxit sig stor och nu körde man program för hela veckan.
Antalet träffdeltagare -76 var c:a 700 st och antalet fortsatte att växa. 1980 slog man rekord vad gäller träffdeltagare. Det kom 960 hojar och 1250 personer till Midnattssolsträffen det året.

Invigningen av den 15:e Midnattsolsträffen, är nog det pampigaste vi gjort. Det var ett karnevalståg och en uppvisning av många olika fordon och företeelser. Gevärssalut med 15 skott och givetvis sidvagnsmaskinen med Sameflickan som talade och tände bålet.
Midnattssolsträffen har genom åren haft trogna besökare bl.a. kan man nämna kända MC-profiler såsom Hans Fredholm, en av SMC-riks första ordföranden, ”Bjucken” Björk, fortfarande aktiv inom SMC-riks, Thor Gullbrandsen, Norsk året runt motorcyklist, Erik Björkström, Östersund på MZ, Danne Sundström,HD profil, ”Marra” Leif Lindström, känd för sina fantastiska Trike-byggen, Harry Fagerlund, Kisa, Harry Helgesson–Lycksele, Axel från Luleå, Lasse Derantz, fakir från Stockholm samt Jon-Aare från Bodö. Många av dessa har varit på ett flertal av träffarna men en som lyckats vara med på samtliga utom en, är Bengt Westerlund från Luleå.
Han är en trogen besökare som återkommit år efter år. Några gånger har han även besökt klubben vintertid med sidovagnsmotorcykel och dubbdäck.
Även Jerry Williams kom på besök. Han kom till träffen på en Nico-Bakker Suzuki, välvilligt utlånad av den lokala MC-firman, MC-Norr.

Under de senaste åren har ett av inslagen på träffen varit ett Veteranrally för motorcyklar äldre än -68. Detta har lockat fram många fina, gamla hojar. På 1970 talet instiftade MMCK bucklan Touring trophy. Den medlem som kört mest touring-mil under året fick en inteckning i trofe´n. Janne Sandström plockade hem bucklan för gott, efter att ha fått tre inteckningar.

Sjuttiotalet innebar också en hel del klubbtävlingar av olika slag, såsom, Mopedtrial, Manöverprov, Orientering med MC, Poängjakten, Rajtan tajtan med flera skojtävlingar. 1973 års klubbmästerskap vanns av en DKW 125cc från 1951.
I början på 1970 talet arbetade klubben aktivt med att förbättra körkunskaperna hos motorcyklister. En medlem sändes till motorskolan i Strängnäs för att ta fram fortbildningsövningar och för att arbeta fram nya körkortsregler i samarbete med andra mc-klubbar, SMC, NTF, MHF, Trafiksäkerhetsråd, Polisen, försvaret, m.fl. Samma vår satte övningarna igång för att fostra bättre mc-förare.

Ett annat vanligt inslag på den tiden var klubbutflykter, några platser var:
Kiruna, Dokkasbron, Killingevägen, Harrijärvi, Sotaure, Tärendö, Sikfors och Piteå, Årrenjarka. Det gjordes även långväga resor till Imatra och Anderstorp.

MMCKs klubbmedlemmar var vid den här tiden flitiga deltagare på andra träffar både inom och utom landets gränser t.ex. Belgien, Holland, Danmark, Italien. Man vann bl.a. Sverige Runt-bucklan för Sveriges bästa touringklubb och flera av medlemmarna återfanns bland de tio bästa individuellt.
Klubben var nu Sveriges största SMC-anslutna klubb med 198 SMC-anslutna medlemmar.

På 70 talet anordnade MMCK mc-utställningar för att föra ut intresset och information till invånarna i samhället. Den första var på fritidsgården i Malmberget, den visade att motorcykeln utvecklats från bruksfordon till en bred hobby. Under Gällivare vintermarknad, några år senare, ordnades också en mc-utställning där motorcykeln även visades upp som touring och semestermaskin.

1976 protesterade klubben mot regeringens förslag, att förbjuda mc större än 250cc. Två kurirer skickades till Stockholm för att uppvakta kommunikationsminister Bengt Norling. Tillsammans med andra kurirer från övriga landet överlämnades protestlistor med mer än 120 000 namn.
Det blev inga begränsningar, förslaget avslogs. Sveriges Mc entusiaster kan fortsätta att köra så stora mc som de vill.

Klubblokal på torget i Malmberget under vintern.
Eftersom det var kallt, utan elström och svårigheter med plogningen, skaffade klubben en källarlokal på torget i Malmberget där det hölls vinteraktiviteter och möten. Crossbanan fungerade inte, man sökte en lösning.
Crossbanan på området var inte bra, en ny möjlighet var Nautanen, med iden lades ner. Sedan ett par klubbmedlemmar, med lastbil fraktat bort en hel cementfabrik i Koskullskulle, anlades på platsen en moto-cross bana. Där kördes en del ungdomstävlingar och även skolans fritt valt ämne ”cross” kördes där.
De boende i Kos klagade på störningar från banan, verksamheten lades ner.
Ett par eldsjälar undersökte möjligheten till en ny bana på MMCK:s mark. Med mycket arbete och en liten bandmaskin växte banan fram. I början av 80-talet nyinvigdes den gamla crossbanan på området och klubben ägde då en maskinpark bestående av Schaktare, Lastbilar, Traktor m.m. Banan blev mycket bra och fick goda vitsord av besiktningsmän från Svemo. Träning och tävlingar pågår sedan dess ständigt på banan sommartid.
På klubbområdet bedrevs även skolans, fritt valt ämne ”mopeden” ett par säsonger.
MMCK ordnade även öppet hus, och skolungdomar cyklade ut till klubbområdet för att se anläggningen och få svar på frågor om motorcyklismen. Under 1983 köpte MMCK marken av SCA, med viss bidragshjälp av kommunen och klubben kunde äntligen se markområdet som sitt eget.

Nu började man även intressera sig för Road Racing och 1984 var det 7 st. av klubbens medlemmar som hade tävlingslicens. Man köpte då in en turne-buss och startade ”Team MC-norr”, ett tävlingsteam för Road Racing. Det var en bit att resa till tävlingsbanorna i Karlskoga, Mantorp och Linköping, men långa avstånd var inget hinder för grabbarna.
Det gick riktigt bra för en del av de som körde för Team MC norr. Krockis framfart med ”Katanan” blev en klassiker som väckte beundran. Bussen med Team MC-Norr gänget möttes alltid med respekt runt om i landet.

Klubben hade hade även aktiva enduroförare och det ordnades gemensamma resor ner till bl.a. Gotland Grand National.

Nytt klubbhus behövdes, det gamla var för litet.
Med ett stadigt växande medlemsantal blev så småningom den gamla klubbkåken för liten och man bestämde sig för att hitta en ny lösning. Man köpte lös en barack av Vattenfall och fraktade den från Porjus till Gällivare.
Grunden för kåken lades och så småningom började man renovera byggnaden. Ingen ska säga att hårt arbete inte lönar sig. Det blev en kåk på 240 m2 med alla tänkbara moderniteter som bl.a. eget elverk och eget vatten. Man har byggt en vedeldad bastu av det gamla härbret och intill baracken restes även ett 5-portars garage.
Den gamla kåken flyttades till crossbanan och fungerar nu bl.a. som ”värmestuga” och sekretariat för crossen vid deras tävlingar och träningar.

Då klubbmedlemmarna under några år, lade all energi på att rusta upp nya klubbkåken och övriga anläggningar, arrangerades inte Midnattssolsträffen.

När kåken stod klar var det dags att återuppta en gammal god tradition och köra träffen igen. Det skulle bli en blandning av gammalt och nytt. Traditionella inslag såsom kortegen och invigningen skulle blandas med nya idéer och upptåg. Med nya krafter och entusiastiska medlemmar arrangerades återigen träffen på samma område som det gjort alltsedan 1970, men nu hade man tillgång till helt andra bekvämligheter.

2004 firade MMCK att Midnattsolsträffen hölls för 30:e gången.
Det blev en pampig invigning med gamla maskiner från 30 talet och framåt, samt representanter för Custom, Touring, 125 cc, Offroad, Sporthojar och även 4% :arna visade upp sig med sina gamla mopeder. Och självklart, den lilla choppermoppen och den mystiske herr Lindgren med stickad baddräkt på minicykeln som gammal tradition.

Nu skedde också en generationsväxling.
Den sameflickan som invigde träffen 1970 överlämnade skriftrullen och facklan till sin dotter som nu tagit över proceduren på fredagsnatten.

Uppskattningsvis har omkring 23 miljoner kr spenderats i samhället av midnattsolsträffens besökare under åren 1969-2009.

Klubben skaffar sig en egen hemsida på Internet. Sidan är välbesökt, fram till 2010 var det över 59000 besökare.

Portalen flyttades till sin nuvarande plats. Gamla bilder studerades för att se hur den såg ut 1929. Några entusiastiska medlemmar lade ner ett stort och kärleksfullt arbete med att restaurera portalen. Namnet ändrades till MC – Folkets Park.

Verkstad och elaggregatshus byggs.
5 portsgaraget rivs och ett verkstadshus uppförs, där ges även plats till elaggregatet. En stor spolplatta i cement anläggs utanför verkstan. Klubben tar sitt vatten från egen brunn och för avloppet finns en trekammarbrunn.
I stugan finns duschar och på gården en bastubyggnad med rinnande vatten.
Uteplats och veranda till bastun har också byggts. Bastun vändes med hjälp av en medlem med kranbil. Detta för att undvika synen av nakna människor springande vid klubbstugans entre.
Taket fixades och hängrännor monterades.

Flera permanenta toaletter har byggts, blomlådor har tillverkats, buskar och blommor har planterats, flaggstänger och staket har satts upp. Matjord har körts ut för plantering av gräs och en lekpark med utrusning har satts upp åt de minsta besökarna.

2007 fyllde klubben 40 år.
Det arrangerades en jättefest och inbjudan skickades ut till gamla medlemmar runt om i landet. Många kom, det blev en jättesuccé med många kära möten och fest i flera dagar. Partytält, mat, dryck, bastu, dopp i badtunna, musikunderhållning, filmer från gamla träffar och från klubbens begynnelse och mycket gamla minnen.
Ett jubileum där alla förstod att klubben betyder mycket för många.

För att locka folk ut till klubbområdet anordnades en loppmarknad för allmänheten. Besökarna fick samtidigt en inblick i klubbens verksamhet.
När samhället ordnade manifestation mot droger, ställde givetvis MMCK:s medlemmar upp och marscherade med i protesttåget.

Pink Park.
Crossektionen uppför en anläggning med ramper och hopp på området för att tillgodose de som har det intresset att hoppa och göra akrobatik med sina maskiner.

Verksamheten för motorcyklisterna fortsätter med olika aktiviteter. Avrostning med motorcyklar körs regelbundet varje Maj månad. Träffen arrangeras varje år och deltagarantalet stiger för varje gång. Vid 35 årsjubileet hade klubben äran att få köra Gällivares kommunalråd Tommy Nyström i en sidovagnsmaskin upp på Dundret på fredagsnatten. 2009 då träffen firade 40 år, tog Nyström åter plats i sidvagnkorgen för en tur i kortegen. En medlem med flyplan har roat träff deltagarna med avancerad konstflygning under träff-lördagen. En historisk rundtur på MC körs genom samhällena på fredag eftermiddag. Bussar går från klubbområdet in till samhället där det pågår Gällivare sommar-marknad. För intresserade går det buss till gruvbesök i koppargruvan AITIK. De modiga pinkpark förarna bjuder på sina konster åt besökarna. MMCK har arrangerat provkörning av nya mc ute vid området då handlare kommer dit med sina maskiner för visning. Guzzi klubben har arrangerat träff i Gällivare och då haft tillgång till anläggningen. Nationaldagen firas med samling i klubbstugan för gemensam tur genom samhällena Koskullskulle – Malmberget – Gällivare med flaggprydda maskiner. Samling och uppställning på torget i Gällivare och därefter långsam färd till hembygdsområdet och traditionellt firande. Klubbutflykterna fortsätter med gemensamma resor till olika träffar i Sverige och utomlands. Ofta medförs militärtält för trivsamt och bekvämt boende. Barn medföljande i sidvagn är ett vanligt inslag på resorna. Ett antal medlemmar är aktiva inom förvarsmakten FMCK, Motorcykelkåren. Både män och kvinnor deltar i militära övningar och även vid eftersök då de kallas ut till tjänstgöring för att leta upp försvunna barn eller vuxna.
De kör året runt, vintertid med skidor monterade på motorcykeln. Vissa medlemmar känner extra mycket för fartens tjusning och att i alla lägen kunna behärska sin maskin även vid mycket höga farter. De besöker därför olika roadracings banor för att träna på sin skicklighet. Även vanliga touring åkare besöker gärna dessa banor för att bygga upp sina kunskaper. I klubben finns också ett antal grusåkare som med sina maskiner hellre väljer dåliga grusvägar än de stora stråken. En dag med Gps, hjälmkamera och en outforskad väg är ögonblick som gör livet värt att leva för dessa entusiaster. Sidvagnåkare och touringåkare är de i klubben som ger sig iväg på långkörning med full packning, gärna även med släpvagn efter sig. Sommaren 2010 besökte kommunalrådet Nyström träffen och berättade att kommun bidrar med att klubben skulle få elström framdraget till området. 40 år utan el var över. Slut på krånglande aggregat och diesellukt. I täten på 2010 års mc-kortege fördes Nyström i sidvagn genom samhället. Det var något som kan liknas vid ett segertåg och en färd mot framtiden för klubben. Grävningarna för elström började omgående och en transformatorstation sattes upp.

Den 6 nov. 2010 slogs strömmen på, av Nyström och en ursprungsmedlem. Tal hölls, raketer avfyrades, pinkparkarna hoppade, motocrossarna visade upp sig. Allt lystes upp av strålkastare, musiken spelade upp. Gällivare närradio var där och spelade in. Reporter för tidningen NSD skrev artikel. Helstekt gris serverades, ännu mera tal hölls om klubbens framtid. Nu börjar MMCK:s framtida historia. Var med i verksamheten, delta och skriv den tillsammans med oss.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *